Toelichting profiel en ervaring voor de vacature voor Marketing Business Partner bij Liantis.

Na een boeiend gesprek met Jari Kellner besloot ik dat het relevant zou zijn voor mijn sollicitatie om wat meer inzicht te geven rond mijn aanpak van marketing en grafische vormgeving.

Hieronder kan u een kort overzicht vinden van mijn persoonlijke aanpak, meer inzicht rond specifieke projecten, een aantal korte getuigenissen en een overzicht van mijn werk ervaring.

Aanpak

Discovery fase / ontdekkingsfase

De belangrijkste fase is de strategische onderzoeksfase of the strategic discovery workshop. In de Amerikaanse cultuur wordt deze stap vaak overgeslagen. Ze denken snel te weten waar ze voor staan en wie hun doelgroep is. Anders dan Belgen, gaan Amerikanen veel sneller gewoon iets proberen en dan aanpassingen maken. Uit mijn ervaring weet ik dat het voor de klanten die naar mij komen voor marketingm branding en websites vaak niet super duidelijk is. Om iets op te kunnen lossen, moeten we het eerst begrijpen. Door langer te focussen op de strategische ontdekking workshop krijg ik een veel duidelijker beeld van waar het bedrijf of het project nu staat en wat ze willen bereiken.

Het strategisch deel van de workshop bestaat uit:

  • Het verhaal / een introductie
  • Brand Statement
  • Klanten personas
  • Project doelen
  • Attributen clustering
  • Data Matching

Aanpak

Discovery fase / ontdekkingsfase

De belangrijkste fase is de strategische onderzoeksfase of the strategic discovery workshop. In de Amerikaanse cultuur wordt deze stap vaak overgeslagen. Ze denken snel te weten waar ze voor staan en wie hun doelgroep is. Anders dan Belgen, gaan Amerikanen veel sneller gewoon iets proberen en dan aanpassingen maken. Uit mijn ervaring weet ik dat het voor de klanten die naar mij komen voor marketingm branding en websites vaak niet super duidelijk is. Om iets op te kunnen lossen, moeten we het eerst begrijpen. Door langer te focussen op de strategische ontdekking workshop krijg ik een veel duidelijker beeld van waar het bedrijf of het project nu staat en wat ze willen bereiken.

Het strategisch deel van de workshop bestaat uit:

  • Het verhaal / een introductie
  • Brand Statement
  • Klanten personas
  • Project doelen
  • Attributen clustering
  • Data Matching

Geïntegreerde Marketing Communicatie

Na de strategische onderzoeksfase en de ontwerp- fase is het belangrijk om op een consistente manier om te gaan met de afgeleverde producten. Door integrated marketing communicatie te introduceren, groeit de bewustwording bij de klant of het team om via een consistente en gestructureerde manier om te gaan met alle visuele communicatie. Door middel van training en handleidingen kan de klant vaak zelf verder aan de slag met de afgeleverde producten.

Constante evaluatie op basis van data

De impact van het project moet met een analytische blik bekeken worden. Voor websites is dit meestal via tracking software zoals Google Analytics, Hotjar en Google Data Studio. Voor productlabels is dit veelal door enquêtes en verkoopcijfers. Op basis van deze kennis kunnen dan constructieve aanpassingen gebeuren aan het product, design, website, programma’s, campagnes, etc.

Out of the box

Tijdens de discovery fase denk ik vaak heel breed na over het onderwerp. Ik ga op zoek naar de huidige trends, de nieuwe mogelijkheden, etc. Veel van mijn projecten zijn dan ook het gevolg van ‘out of the box’ denken. Het living gevoel van de GeoVisions stand op de Wystc conferentie, de website voor Women, Gender Roles and Humanitarian aid, de 100% digitale en eco-vriendelijke aanpak van Alliance Abroad tijdens 2019. Een van de eerste vragen die ik mezelf stel is: hoe pakken anderen het aan, gevolgd door: hoe kunnen wij het anders aanpakken?

Geïntegreerde Marketing Communicatie

Na de strategische onderzoeksfase en de ontwerp- fase is het belangrijk om op een consistente manier om te gaan met de afgeleverde producten. Door integrated marketing communicatie te introduceren, groeit de bewustwording bij de klant of het team om via een consistente en gestructureerde manier om te gaan met alle visuele communicatie. Door middel van training en handleidingen kan de klant vaak zelf verder aan de slag met de afgeleverde producten.

Constante evaluatie op basis van data

De impact van het project moet met een analytische blik bekeken worden. Voor websites is dit meestal via tracking software zoals Google Analytics, Hotjar en Google Data Studio. Voor productlabels is dit veelal door enquêtes en verkoopcijfers. Op basis van deze kennis kunnen dan constructieve aanpassingen gebeuren aan het product, design, website, programma’s, campagnes, etc.

Out of the box

Tijdens de discovery fase denk ik vaak heel breed na over het onderwerp. Ik ga op zoek naar de huidige trends, de nieuwe mogelijkheden, etc. Veel van mijn projecten zijn dan ook het gevolg van ‘out of the box’ denken. Het living gevoel van de GeoVisions stand op de Wystc conferentie, de website voor Women, Gender Roles and Humanitarian aid, de 100% digitale en eco-vriendelijke aanpak van Alliance Abroad tijdens 2019. Een van de eerste vragen die ik mezelf stel is: hoe pakken anderen het aan, gevolgd door: hoe kunnen wij het anders aanpakken?

Projecten

Alliance Abroad

Website

Bij mijn aankomst in 2013 had Alliance Abroad een html website met 150+ pagina’s. Dit hoge aantal webpagina’s was noodzakelijk, omdat Alliance Abroad drie verschillende doelgroepen heeft, en met lange aanmelding processen omtrent US visas heeft. Door het feit dat Alliance Abroad drie verschillende doelgroepen heeft en met lange applicatie processen omgaat rond US visas en – partners waren een hoog aantal webpagina’s noodzakelijk.

Anno 2021 heeft de website van Alliance Abroad een veel logischere structuur. Ik nam de beslissing om een duidelijke splitsing te maken tussen de verkoop/marketing website, aanmeldings websites/-portals en een support website voor deelnemers in de VS. Elke onderdeel kreeg een ontwerp die gericht was naar een andere doelgroep. De marketing website werd meertalig met een intuïtieve user experience. In de toekomst zal een cultural exchange student ook via een app kunnen communiceren met het support team van Alliance Abroad.

Digitaal op conferenties

Bij Wystc 2018 in Schotland werd gekozen voor VR om ons te onderscheiden van de (saaie) rest van de conferentie. Door passanten even de wereld van VR te laten zien waren we de populairste stand van de conferentie. In 2019 gingen we een stapje verder op een andere manier. We gingen volledig digitaal naar de conferentie. Een interactieve pdf zorgde ervoor dat we via tablets onze programma’s op een digitale manier konden presenteren, zonder internet. De bezoekers kregen een kopie van die digitale versie mee, in de vorm van een QR code op een gerecycleerde postkaart.

Volledig project
Website

Climighealth

Dit is een project vanuit Universiteit Gent. Climighealth pakt de nexus klimaatverandering, migratie en gezondheidszorg aan. Prof. Dr. Ilse Ruyssen van Ugent en Dr. Charlotte Scheerens contacteerden me eind 2020 met de vraag of ik hen wou bijstaan bij de uitwerking van hun project, met name de huisstijl en de website.

De uitdaging voor deze website zat vooral in het feit dat dergelijke websites meestal op een extreem saaie, academische manier worden voorgesteld. Prof. Dr. Ilse Ruyssen van Ugent en Dr. Charlotte Scheerens waren all-in toen ik het idee van een meer moderne, strakke website voorstelde.

Volledig project

Women, Gender Roles and Humanitarian Aid in the Greater War

Dit is een samenwerking met Prof. Dr. Nel de Mûelenaere van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Deze kleine, luchtige website is een website voor een specifieke conferentie. De conferentie draaide rond vrouwen, humanitaire hulp en genderrollen voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog.

Volledig project

She is a problem solver who was always able to address tasks, usually under time constraints, always with a strategical and consistent mind. Sanne was always able to quickly interpret the needs for every request and deliver quality results-oriented marketing pieces.

Julian de Los Rios

I also had the opportunity to work with Sanne in her role as a leader in the business. She was always honest and direct in her assessment of the situation, open to new ideas, and focused on finding a solution and she was a valuable asset to the leadership team.

Ellen Coomber

Through these projects, AAG was able to increase our diversity by 30% through direct marketing outreach to previously ignored markets. Our business efficiency increased through a well thought out e-mail drip campaign that used conditional logic to filter out ineligible candidates and led to more qualified leads.

Bethany Boudreau

Sanne knew exactly where to start; with a conversation. She took the time to sit with me and talk through my concerns, guiding me to work past my fear of the unknown and into a place where I could tangibly see a pathway to our goal. Sanne’s patience, active listening and strategic consulting, combined with her unique design aesthetic and project management expertise, rendered an outcome that truly set GeoVisions apart from the rest.

Heather MacLaren

Internationale Werkervaring

Download Resume

2017 – 2020: Art Director & Integrated Marketing Director
2014 – 2017: Senior Graphic Designer & Marketing Specialist
2013 – 2014: Graphic Designer – Stagiair

7 jaar en 8 maanden

2020 – heden: Marketing & Branding Consultant

1 jaar en 5 maanden

2019 – 2020: Senior Product Designer

1 jaar en 6 maanden

2019: Tradeshow Art Director

6 maanden